De uitzendbranche zegt nee tegen discriminatie, en ja tegen een diverse arbeidsmarkt. Maar het herkennen van discriminatie kan lastig zijn voor jou als intercedent. Welke typen discriminatie kun je onderscheiden? En hoe reageer je? Op deze website geven wij antwoord op jouw vragen.
Wat is discriminatie?
Discriminatie gaat over het ongelijk behandelen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen: bijvoorbeeld afkomst, geloof, geslacht, zwangerschap of leeftijd. Discriminatie is verboden: dat staat in de Grondwet, in Artikel 1.
Soms is het heel duidelijk, maar soms ook best ingewikkeld om te weten of je te maken hebt met een discriminerend verzoek of niet, en wat je vervolgens moet doen. Welke functie-eisen mag je wel stellen, en welke niet? En hoe behoud je een klant met een discriminerend verzoek maar werk je tegelijkertijd niet mee aan discriminatie?
In de uitzendbranche zeggen we het liefst JA tegen onze klanten. Maar we zeggen NEE tegen discriminatie. Jij bent als intercedent daarin superbelangrijk. Jij hebt contact met onze klanten. Durf waar nodig nee te zeggen!
ABU helpt zijn leden
Twijfel je over een discriminerend verzoek van een opdrachtgever? Bekijk onze video’s, raadpleeg de spieksheet en lees de themapagina’s over veelvoorkomende vormen van discriminatie. Krijg je een discriminerend verzoek? Meld het via het meldpunt.
Krijg je een discriminerend verzoek?
Time out!
Bij twijfel, slow down.
Neem rustig de tijd om uit te zoeken wat je moet doen. Vraag desnoods of je terug kunt bellen.
Zoek het uit.
Zet een hulplijn in:
Deze website, video’s, de spieksheet, de app ‘Diversiteit Loont’, of vraag het je collega’s.
Is het verzoek inderdaad discriminerend?
Zeg nee.
Bel terug en leg uit waarom je nee zegt.
Je kunt de inlener vaak wel op andere manieren helpen aan een geschikte kandidaat.